قدرداني رهبر معظم انقلاب سند افتخار رسانه ملي است
سومين نشست سراسري مديران رسانه ملي به منظور تشريح سياست‌هاي اجرايي رسانه ملي براي تحقق شعار سال و تبيين نقش رسانه ملي در افزايش وحدت ملي و خلق حماسه باشكوه انتخابات رياست جمهوري برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، دكتر عسكري در اين نشست ضمن تبيين نقش رسانه ملي در تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، توليد - اشتغال گفت: رسانه ملي براي عمل به وظايفش در اين زمينه بايد شناخت صحيح و علمي از اقتصاد ملي بيابد تا با كمك همه دستگاه‌ها نقش‌ خود را در اين زمينه به‌خوبي ايفا و فرهنگ لازم را براي تحقق اين امر ايجاد كند.

رئيس رسانه ملي با بيان اينكه اگر ملتي مولّد نباشد، نمي‌تواند ارزشي را خلق كند، گفت: اگر جامعه، بازار را تحويل اجانب دهد، بزرگ‌ترين عامل حياتي‌اش را به بيگانه تحويل داده است و افول خواهد كرد. وي افزود: اين نقشه‌اي‌‌ است كه دشمنان براي ما ترسيم كرده‌اند و ما بايد از سقوط در اين ورطه اجتناب كنيم. دكتر عسكري سپس از چرخه معيوب تناقض بين اتكا به نفت و اشتغال سخن گفت و اظهارداشت: اگر درآمدهاي ارزي كشور صرف واردات شود، بازار اشباع و توليد متوقف مي‌شود و دولت براي پيشگيري از چنين وضعيتي و براي چرخه تبديل ارز به ريال بايد راه درستي را انتخاب كند. رئيس سازمان صداوسيما، اصلاح اين چرخه را مهم‌ترين عامل براي ساماندهي اشتغال در كشور برشمرد و در خصوص نقش رسانه ملي در اين زمينه گفت: ما ابتدا بايد اصلاح اين چرخه را به‌طور باورپذير به مطالبه مردمي بدل كنيم  و اين كار اصلي‌ترين رسالت رسانه ملي در اين زمينه است. وي جديّت در تبليغ كالا و خدمات ايراني را راهبرد ديگري براي تحقق شعار سال دانست كه بايد با ايجاد فضايي تحسين‌برانگيز براي كالاي ايراني و ترويج فرهنگ استنكاف و امتناع از مصرف كالاهاي خارجي محقق شود.

بررسي معضلات توليد و اشتغال، راهبرد ديگري بود كه دكتر عسكري بر آن تأكيد كرد و يادآور شد: رسانه ملي بايد با كاري عالمانه و تخصصي، زمينه طرح ديدگاه‌ها، خواسته‌ها و معضلات كارآفرينان،  صنعتگران  و حرفه‌هاي مختلف را فراهم كند تا اگر روال نادرستي در كشور در پيش گرفته شد، اصلاح شود و چرخه اقتصاد كشور به راه افتد.

دكتر عسكري تصريح كرد: ما بايد به دور از سياه‌نمايي و با برجسته كردن الگوهاي كارآفريني، اشتياق كار و اشتغال را در جوانان ايجاد كنيم و با زمينه‌سازي  براي برخورد با  قاچاق كالا و ارز و واردات بي‌رويه،  الگوهاي برتر در توليد داخلي و توفيقات دولت در زمينه رونق توليد را به مردم معرفي كنيم.

رئيس رسانه ملي با بيان اينكه  ترسيم آينده مطلوب با تكيه بر توليد اشتغال از وظايف ملي است، گفت: مردم بايد بدانند كه اگر در اين زمينه غفلت كنند، چه آينده‌اي پيش روي آن‌هاست.

وي افزود: بايد براي توفيقات كشور شاخص‌هايي تعيين شود و رسانه ملي به‌عنوان نماينده افكار عمومي اين شاخص‌ها را پيگيري كند تا با معرفي توفيقات كشور در اين زمينه، اشتياق مردم براي توليد و اشتغال افزايش يابد.

رئيس سازمان تأكيد كرد: براي دستيابي به اين اهداف و اهداف ديگر بايد از تمام ظرفيت‌هاي رسانه ملي نظير توليد فيلم، سريال، مستند، نماهنگ، موسيقي، برنامه‌هاي گفت‌وگو محور و به‌ويژه ظرفيت فضاي مجازي و تبليغات بازرگاني بهره ‌برد. دكتر عسكري با تأكيد بر اينكه همه بخش‌هاي سازمان بايد در اين زمينه هماهنگ شوند تا فرهنگسازي شود،  گفت: اين مهم با فكر،  تحليل عميق و برنامه‌ريزي محقق مي‌شود و در غير اين صورت كارهاي سطحي و بي‌اثري توليد مي‌شود كه منفعتي نخواهد داشت.

وي رسيدن به اين اهداف را بدون نقش‌آفريني هنرمندانه و عميق رسانه ملي غيرممكن دانست و تأكيد كرد: رسانه ملي بايد رسانه‌اي توسعه‌محور و پيشرفت‌مدار باشد تا به چنين اهدافي دست يابد.

اتحاد و همدلي، راهبرد اصلي رسانه ملي در انتخابات

دكتر عسكري در ادامه با تبيين عملكرد رسانه ملي در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: در انتخابات، معمولا دو گروه با هم رقابت مي‌كنند و ما مياندار اين رقابت هستيم كه وظيفه سنگيني بر دوش است.

وي مهم‌ترين وظيفه صداوسيما را در اين برهه، حفظ آرامش جامعه و امنيت كشور در ميان رقابت‎هاي انتخاباتي نامزدها دانست و افزود: رسانه ملي به‌خوبي توانست از عهده آن برآيد و با سعه صدر انتقادهاي هر دوطرف را به جان خريد.

رئيس رسانه ملي عزت و سرافرازي  را از آن همكاران رسانه ملي  دانست كه با وجود اتهام‌هاي بي‌اساس جانبداري، توانست رضايت مردم را كه درك بالايي از سياست دارند، جلب كند. دكتر عسكري علت توفيق راهبردي رسانه ملي را در اتحاد و همدلي ميان بخش‌هاي مختلف سازمان دانست كه موجب رفع نگراني‌ها  و ايجاد آرامش در جامعه پس از انتخابات شد.

رئيس رسانه ملي با بيان اينكه بايد بكوشيم تا ظرفيت گفت‌وگو، مناظره و نقد در كشور ايجاد شود، اظهارداشت: بايد ظرفيت برنامه‌هاي انديشه‌ورز را بالا برد تا مجري در چنين برنامه‌هايي  منفعل نباشد و ضمن گفت‌وگو با نامزدها، برنامه‌هايشان را در زمينه‌هاي مختلف مطالبه كند تا قول و وعده بي‌جايي به مردم ندهند .

دكتر عسكري سپس از بخش‌ها و معاونت‌هاي مختلف سازمان و تلاش شبانه‌روزي آن‌ها براي ايجاد زمينه برگزاري انتخاباتي باشكوه قدرداني كرد و گفت: معاونت سياسي و ستاد انتخابات شبانه‌روز زحمت كشيدند و با برنامه‌ريزي منسجم از تمام قواي خود در اين زمينه بهره گرفتند. معاونت فني با فراهم آوردن بستر فني لازم و به‌ويژه امنيت سيگنال در سراسر كشور كمك شاياني كرد. وي از معاونت سيما، صدا و استان‌ها در زمينه توليد برنامه و از معاونت برون‌مرزي براي مقابله با تبليغات شبكه‌هاي معاند  قدرداني كرد. رئيس رسانه ملي همچنين از معاونت پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت، مركز تحقيقات، حراست سازمان، اداره كل روابط عمومي و ديگر بخش‌هاي سازمان  كه زحمات زيادي را در برنامه‌هاي مختلف مرتبط با انتخابات متحمل شدند، تشكر كرد.

رئيس رسانه ملي در پايان با تأكيد بر اينكه رسانه ملي بايد مطابق تحولات روز جهان پيش رود، گفت:

اگر رسانه ملي نتواند خود را با تغييرات جهاني  منطبق كند، دچار افول مي شود. پس بايد براي پيشگيري از آن راه تغيير را در پيش گيرد. وي افزود: اقتدار رسانه ملي و اعتمادي كه امروز مخاطبان به آن دارند اگر با تغييرات منطبق نشود، از ميان مي‌رود. پس همه بايد به ريشه تغيير كه خلاقيت است توجه كنيم و با نوآوري در جلب رضايت مخاطب، تراز رسانه ملي را بالا ببريم. دكتر عسكري از كاركنان رسانه ملي خواست تا پيشنهادهايشان را براي نوآوري در سازمان ارائه دهند كه اگر با ساختار سازمان تعارض نداشت عملي شود و اگر نياز به اصلاح ساختار بود به سطوح بالاتر ارائه و در صورت تأييد عملياتي شود.

معاونان سياسي، سيما و پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت نيز در اين نشست گزارشي از عملكرد واحدهاي متبوع خود به‌طور اجمال ارائه كردند.

عدالت‌ رسانه‌اي را دقيقاً رعايت كرديم

معاون سياسي سازمان نيز در اين نشست با بيان گزارش عملكرد ستاد انتخابات رسانه ملي گفت: ستاد انتخابات كشور و سازمان از شهريور سال گذشته كارشان را آغاز كردند و واحدهاي مختلف سازمان طرح‌هايشان را ارائه دادند و در ستاد انتخابات سازمان بررسي شد. آخوندي مشاركت حداكثري، بي‌طرفي، بصيرت‌بخشي، رعايت عدالت رسانه‌اي، تبليغ، سلامت انتخابات، رعايت اخلاق در انتخابات، مقابله با عمليات رواني رسانه‌اي را از مهم‌ترين راهبردهاي سازمان براي گرم كردن فضاي انتخابات در كشور برشمرد و گفت: بر اين اساس در سيما، 1297 برنامه و در صدا نيز 3622 برنامه انتخاباتي پخش شد كه نيمي از آن در معاونت سياسي توليد شد. وي افزود: 1089 برنامه در سيماي مراكز و 1419 برنامه نيز در صداي مراكز پخش شد كه تمام اين برنامه‌ها با شيب مناسب و كنداكتور خوب در سه مرحله تبييني، تبليغي و فراخوان روي آنتن رفتند.

معاون سياسي سازمان با بيان اينكه در توليد برنامه‌ها چه در ساختار و چه در محتوا با توجه به تكثر رسانه‌هاي امروز، تلاش شد از نوآوري و اثرگذاري مطلوب برخوردار باشند، گفت:
مخاطب در دنياي امروز پيامي را مي‌پذيرد كه مستدل‌تر باشد و ما كوشيديم تمام ويژگي‌ها را در برنامه‌هايمان در نظر بگيريم. آخوندي از افزايش برنامه‌هاي انتخاباتي نامزدها نسبت به دوره گذشته سخن گفت و اظهار داشت: برنامه‌هاي صدا 27 درصد، برنامه‌هاي سيما 57 درصد و برنامه‌هاي مراكز استان‌ها هر كدام به تفكيك 14 درصد نسبت به دوره گذشته افزايش داشتند. وي با اشاره به استقبال مردم از برنامه‌هاي انتخاباتي گفت: مناظره‌ها بر اساس نظرسنجي، حدود 50 ميليون مخاطب داشته‌اند و ما عدالت رسانه‌اي را براي تمام نامزدها به طور كامل و دقيق رعايت كرديم.

آخوندي با بيان اينكه براي طراحي سوالات نامزدها از تمام ظرفيت‌هاي سازمان بهره برده‌ايم گفت: نظرسنجي از مخاطبان، مبناي اصلي طرح سوالات و استفاده از نتايج پزوهشي بخش‌هاي مختلف سازمان، مبناي ديگري براي طرح سوالات بود كه بيش‌تر حول محور موضوعات اقتصادي بود.

ضريب نفوذ رسانه را بالا برديم

معاون سيما نيز در اين نشست با اشاره به عملكرد اين معاونت در مناسبت‌هاي اخير گفت: معاونت سيما از بهمن سال گذشته براي مناسبت‌هاي دهه فجر، نوروز، انتخابات و ماه مبارك رمضان بي‌وقفه تلاش كرده است. وي افزود: در نوروز با پخش برنامه‌هاي جذاب، ضريب نفوذ رسانه ملي را بالا برديم تا زمينه بهتري براي ارائه ويژه‌برنامه‌هاي انتخاباتي فراهم شود. ميرباقري، ماه مبارك رمضان را جشنواره‌اي براي ارائه برنامه‌هاي جذاب سيما دانست كه اكنون همكارانش براي آن فعاليت مي‌كنند. وي از تلاش همكاران سيما براي تدارك برنامه‌هاي انتخاباتي و تدابير و نوآوري‌هايي كه براي جذابيت برنامه‌ها در دكور، نور، صدا و... ايجاد شده بود، سخن گفت و يادآور شد: نقطه اوج اين تلاش در طراحي و تدارك استوديو مناظره‌ها بود كه به كمك مجرب‌ترين نيروها به انجام رسيد. معاون سيما با بيان اينكه طراحي سوالات نامزدها بر اساس مهم‌ترين و دقيق‌ترين مسائل كشور طراحي شده بود، گفت: گزارشي كه از مسائل مختلف بر اساس سياستگذاري نظام از سه سال گذشته در كشور تهيه شده بود، در اختيار سازمان قرار گرفت و سوالات با اين پشتوانه قوي و به مدد اطلاعات بخش‌هاي مختلف سازمان طراحي شد. معاون سيما با بيان اينكه تمام نامزدها از برنامه‌هاي رسانه ملي رضايت كامل داشتند، گفت: تك‌تك نامزدها پس از هر مناظره از سازمان براي رعايت عدالت، رضايت كامل داشتند و ركورد بالاي 73 درصد مشاركت مردم در انتخابات مويد عملكرد مطلوب رسانه‌ملي در اين زمينه است. وي افزود: اين عملكرد مرجعيت خبري رسانه‌هاي بيگانه را تا كم‌تر از 8 درصد تقليل داد.

در نظرسنجي، كاري علمي و دقيق ارائه داديم

معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت نيز در اين نشست برخي انتقادات جناحي از رسانه ملي را نشانه عملكرد بي‌طرفانه صداوسيما دانست و گفت: شعار عدالت رسانه‌اي به‌درستي محقق شده است و اين هجمه كه از گروه‌هاي مختلف به رسانه ملي مي‌شود، نشان‌دهنده رعايت اين اصل است. رضي با اشاره به عملكرد شبانه‌روزي همكارانش در ادارات مختلف اين معاونت در روزهاي انتخابات گفت: در اين معاونت، حوزه برنامه‌ريزي كمك ساختاري به واحد‌ها را برعهده داشت، حوزه بودجه به كمك معاونت مالي نياز بخش‌هاي مختلف را مرتفع مي‌ساخت، حوزه نظارت و ارزيابي با هماهنگي حوزه توليد، شاخص‌هاي لازم براي ارزيابي را ارائه مي‌داد و گزارش‌هاي نظارتي نقطه‌اي را به‌سرعت به رئيس و مسئولان سازمان ارائه مي‌كرد؛ ضمن اينكه كار ارزشمند و عظيمي نيز در حوزه افكارسنجي انجام گرفت.

معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت، برآورد ميزان مشاركت مردم، پيش‌بيني مرحله به مرحله انتخابات، تعيين نامزد پيروز، برآورد ميزان راي نامزدها و... را از اهداف نظرسنجي‌هاي اين معاونت برشمرد كه هر كدام به‌تنهايي براي كار يك مركز مطالعاتي كافي است. وي از فراگيري جغرافيايي نظرسنجي‌ها در سطح كشور سخن گفت كه تا روستاهاي كشور نيز پيش رفت. رضي با اشاره به گزارش‌هاي توصيفي، تحليلي و استنباطي كه در اين زمينه در برهه انتخابات به انجام رسيده است، گفت: اين گزارش‌ها مي‌تواند منبع خوبي براي مطالعه افكارعمومي باشد. وي با اشاره به نوآوري‌هاي انجام شده در تحليل نظرسنجي‌ها، گفت: اين نوآوري‌ها، اقدامات و تجربه به دست آمده مي‌تواند در مباحث مختلف مانند اقتصاد مقاومتي و نظرسنجي از افكار عمومي نيز به رسانه ملي براي رسيدن به اهدافش كمك كند.

تاریخ انتشار: شنبه 6 خرداد 1396