مردم برخورد صادقانه را خيلي خوب مي‌فهمند
چهارمين نشست سراسري مديران رسانه ملي (منشور رسانه) با موضوع مخاطب محوري در رسانه‌ ملي با حضور رئيس، معاونان، مديران و برنامه سازان سازمان صداوسيما در مركز همايش هاي بين المللي برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي رسانه ملي ، در اين نشست دكتر علي عسكري با  تشريح سياست‌هاي مخاطب محوري در رسانه ملي مبتني بر  رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب خاطر نشان كرد: ما در شرايط خاصي از زمانه و تاريخ قرار داريم و اگر تاريخ تحولات رسانه را بنويسند در هيچ زماني از تاريخ، جايگاه رسانه به اين اهميت و پيچيدگي نبوده است.

 وي افزود: امروز ارتباط رسانه‌ملي با مخاطبانش از پيچيده‌ترين ارتباطات است و حفظ و اقناع مخاطب به دليل گستردگي فضاي مجازي و گسترش شبكه‌هاي ماهواره‌اي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است كه دليل آن رقابت سنگين، نابرابر و پيچيده‌اي است كه دشمنان براي رسانه ملي ايجاد كرده‌اند.

  رئيس سازمان صداوسيما  با قدرداني از تلاش جهادگونه مديران و كاركنان رسانه ملي گفت: با وجود تمام فشارها، دشمني‌ها و هجمه‌هايي كه به رسانه ملي مي‌شود،  رسانه  همچنان با اقتدار  و حفظ مرجعيت خود به پيش مي رود.

 دكتر عسكري با بيان اينكه  بايد سياست‌هاي مخاطب محوري رسانه به صورت فعال در بخش‌هاي مختلف توليدي ادامه يابد تصريح كرد: صداوسيما مجموعه واحدي است و مصداقي از مفهوم  وحدت در عين كثرت است و امروزه شاهد آن هستيم كه با وجود  بيش از 150 رسانه متنوع و متكثر سازمان صداوسيما به صورت يك پديده واحدي عمل مي‌كند.

 وي با اشاره به اينكه رسانه پديده‌اي انساني است كه در زيست بوم رسانه‌اي زندگي مي‌كند اظهار داشت: رسانه مانند يك انسان در محيط انساني زيست مي‌كند و واكنش نشان مي‌دهد. ما به عنوان رسانه در محيطي رسانه‌اي با مخاطبان  گوناگون و متنوع تعامل مي‌كنيم.  بر اين اساس حيات اين رسانه با مخاطبانش تعريف مي‌شود پس مخاطب امري حياتي براي سازمان صداوسيما است .

  رئيس رسانه ملي با بيان اينكه مخاطب محوري مفهومي ذهني نيست و به معناي شناخت افكار عمومي و حفظ و ارتقاي مرجعيت رسانه‌اي است، افزود: از نگاهي ديگر مديران رسانه بايد مخاطب محور باشند و اين موضوع بايد در تمامي حوزه‌ها ساري و جاري شود و براي تحقق اين مهم وظيفه مراكز تحقيقاتي و مطالعاتي سازمان است كه به اين موضوع عميق تر بينديشند.

  مولفه‌هاي حفظ مرجعيت رسانه

 دكتر عسكري سپس به تشريح مولفه‌هاي مخاطب محوري پرداخت و با  بيان اهميت مرجعيت  رسانه خاطر نشان كرد: زماني كه از مخاطب محوري سخن مي‌گوييم در حقيقت بر افزايش ضريب نفوذ كمي و كيفي در مخاطبان تاكيد داريم. لذا هم تعداد برنامه‌ها و هم كيفيت آن‌ها اهميت دارد .

 وي افزود: محتوا، جهت اثر ، نفوذ و اثر گذاري رسانه را معين مي‌كند. ضريب نفوذ كيفي و كمي بستگي به عوامل مختلفي دارد نكته مهم اين است كه اگر ضريب نفوذ كيفي تأمين نشود و برنامه بي‌محتوا باشد ضريب نفوذ كمي نيز اثرش را از دست خواهد داد بنابر اين رجحان با ضريب نفوذ كيفي است .

  دكتر عسكري در ادامه با اشاره به اهميت برندها در حفظ مرجعيت رسانه گفت: برندها شاهراه‌هاي مخاطب محوري‌اند  و در تحكيم و تقويت ارتباط مخاطبان با رسانه نقش تعيين كننده‌اي دارند.

 آرايش رسانه‌اي و مخاطب محوري

 رئيس رسانه ملي با بيان اينكه شبكه‌ها به تدريج در تحولات سازمان گسترده شده‌اند و امروز آرايش رسانه‌اي ما  بر زيرساخت و معماري رسانه‌اي بسيار پيچيده در ابعاد استاني، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي گسترده شده است تصريح كرد: اين ساختار پيچيده براي رسانه ملي جامعيت و فرصت استثنايي فراهم كرده است كه امكان ارتباط و تعامل بيشتر با مخاطب را ايجاد مي‌كند. علاوه بر اين ما اكنون در حال گسترش آرايش رسانه‌اي در فضاي مجازي هستيم كه به فهرست فعاليت‌هاي ما افزوده شده است.

 افكار عمومي پايه، تهديدات حال و آينده

 دكتر عسكري به تغيير راهبرد دشمنان در مقابله با نظام جمهوري اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: مطالعات نشان مي‌دهد طراحي آمريكايي‌ها عليه نظام جمهوري اسلامي پس از تجارب مختلف تغيير كرده و «افكار عمومي پايه» شده است. تهديدهايي كه ارتباط مستقيم با افكارعمومي و مخاطب محوري دارد و هدف آن اين است كه به كمك افكار عمومي بر ذهنيت مردم اثر بگذارد و آن ها را با منافع نظام سلطه همراه كند.

 وي افزود: نظام سلطه مي‌كوشد از رسانه ملي و رسانه‌هاي رسمي كشور براي تسلط بر افكار عمومي پيش بيفتد و براي اين منظور به سرعت رسانه‌هاي مختلفي براي انتشار مطالبشان در كشور راه اندازي كرده كه هدف آن‌ها تغيير محاسبات و ذهنيت مردم، فشار بر نظام جمهوري اسلامي و تغيير تدريجي آن است.

 رئيس رسانه ملي خاطر نشان كرد: اگر پيش از اين دشمن از راهبردهاي نظامي براي از بين بردن نظام جمهوري اسلامي استفاده مي‌كرد امروز از تهديدهاي نظامي به‌ عنوان راهبردي در ايجاد هراس در افكار عمومي بهره مي‌برد و تلاش مي كند تا با ايجاد دو قطبي در سطح جامعه فضاي ناآرامي ها در كشور را گسترش دهد.

 رئيس سازمان با اشاره به عملكرد مطلوب رسانه ملي در اغتشاشات اخير خاطر نشان كرد: پس از وقفه‌اي كوتاه كه به دلايلي، صداوسيما از اطلاع رساني منع شده بود، رسانه ملي به سرعت ابتكار عمل را در دست گرفت و اثري جدي در مهار اغتشاشات و خنثي سازي فضاي سنگين تبليغاتي دشمنان داشت. اين امر نشان مي‌دهد كه رسانه ملي اصلي ترين نيروي مقاوم در مقابله با توطئه هاي دشمن و عاملي براي هدايت و مديريت افكار عمومي است.

 دكتر عسكري با بيان اينكه ما در جنگ ادراكي و فرهنگي رسانه‌اي هستيم و موضوع نزاع در اين نبرد هدايت و كنترل افكار عمومي است تصريح كرد: دشمنان همواره تلاش كرده‌اند با ايجاد محدوديت در تأمين زيرساخت هاي فني رسانه‌اي طوري عمل كنند كه كشورهاي ديگر قادر به مهار فضاي رسانه‌اي و پايش آن نباشند.

  دكتر علي عسكري بااشاره به اهميت شبكه ملي اطلاعات در كشورگفت: امروز در گام‌هاي نخست راه‌اندازي اين شبكه هستيم و همه بايد براي استمرار و گسترش آن تلاش كنيم .

 وي با بيان اينكه دشمن براي ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي با هدف در دست گرفتن  و هدايت افكار عمومي  هزينه هنگفتي‌كرده است گفت: اصلي ترين رقيب و نيروي مقاوم در برابر اقدامات دشمن در حوزه رسانه‌اي  سازمان صداوسيما است كه در جايگاه قرارگاه اصلي اين نبرد رسانه اي قرار دارد؛ نبردي كه به‌مراتب از جنگ نظامي كه تجربه آن را در هشت سال دفاع مقدس داشتيم پيچيده‌تر و سخت‌تر است. نظر سنجي ها هم  نشان مي دهد كه رسانه ملي موثرترين، بي‌نظيرترين و اصلي ترين رسانه در هدايت افكار عمومي است.

  اصلي ترين مولفه‌هاي استحكام و مرجعيت رسانه

 رئيس رسانه ملي  با برشمردن عوامل اثرگذار در بحث مخاطب محوري گفت: اثرگذاري بر افكارعمومي تابع عواملي است كه مهم ترين آن عامل اول كيفيت پيام است و لازم است همكاران ما در حوزه برنامه سازي به حوزه‌هاي دانش، علم، هنر و آنچه كيفيت را ارتقا مي‌بخشد به صورت جدي توجه كنند.

 دكتر عسكري با بيان اينكه مخاطب محوري به معناي اين است كه هنگام توليد برنامه به افكار عمومي مراجعه كنيم و خواست و نياز مردم را در برنامه سازي مورد توجه قرار دهيم گفت:  نظرسنجي هاي سازمان صداوسيما بسيار قوي و هوشمندانه است اما هنوز از اين نظر سنجي ها براي تحليل محتوا و ارائه آن به صورت ايده برنامه سازي بهره برداري مناسب نشده است. زماني كه مولفه‌هاي افكار عمومي را مي‌سنجيم بايد بدانيم چطوربايد براي آن برنامه سازي كنيم.

 رئيس رسانه ملي طرح مطالبات مردم و مطالبه گري را از وظايف مهم رسانه ملي و در مسير احترام به مخاطب دانست و افزود: صداقت گوهر بي‌نظيري است و با مردم بايد صادقانه برخورد كنيم چرا كه مردم به خوبي همه چيز را مي‌فهمند.

 رئيس صداوسيما مشاركت دادن مخاطبان در توليد را از ديگر عوامل افزايش محبوبيت، اثربخشي و اعتبار افزايي دانست و گفت: خلاقيت، كانون يافتن راه‌هاي ايجاد اين مشاركت است. بايد متناسب با نوع برنامه كيفيت مشاركت مردم در برنامه را تعريف كنيم كه ساده ترين راه آن گفت وگوي مستقيم با مردم است. بهره مندي از نخبگان در برنامه ها و استفاده از فرصت هاي فضاي مجازي نيز مي تواند راه ديگري براي تعامل با مخاطبان باشد.

 دكتر عسكري با بيان اهميت حوزه ارتباط با مخاطبان سازمان (162) به عنوان عاملي مهم براي افزايش تعامل و مشاركت مردم گفت:  ساده ترين روش براي افزايش مشاركت مخاطبان استفاده از پيام‌ها و نظرات مخاطبان در سامانه ارتباطي 162 است كه نبايد آن را دست كم گرفت. اين سامانه را بايد بيش از پيش به مخاطبان معرفي كنيم  چراكه با بيان بازخوردهاي مخاطبان، راهبردهاي خوبي ارائه مي‌شود و نظر مخاطبان در اين سامانه براي ما مانند گوهري است كه بايد از آن بهره برد.

 وي افزود: وقتي يك مخاطب با 162 سازمان تماس مي‌گيرد يعني با خود رئيس سازمان تماس گرفته و ما موظفيم حرف‌هاي او را گوش دهيم و آن را به درستي منتقل كنيم.

  رئيس رسانه ملي به راه‌هاي ارتباطي ديگر اشاره كرد و گفت: پايگاه‌هاي اطلاع رساني سازمان، شبكه هاي اجتماعي  وخصوصا پيام رسان سروش نيز  از ديگر راه هاي  ارتباطي است كه مي‌توانيم براي مشاركت جدي مردم از آن بهره ببريم .

 بهره گيري  فعال از فضاي مجازي

  رئيس سازمان صداوسيما با تاكيد بر اينكه فضاي مجازي بايد به فرصت تبديل و از آن براي ارتقاي رسانه بهره برداري شود تصريح كرد: ابزار اقتدار اصلي ما راديو و تلويزيون است اما بدون اينكه از موضع انفعالي برخورد كنيم بايد از فضاي مجازي مقتدرانه و از موضع قدرت استفاده كنيم.

 وي گفت : انسجام دروني سازمان صداوسيما در مخاطب محوري ، محبوبيت و اعتبار رسانه اثرگذار است. اگر از سوي رسانه پيام‌هاي متناقض منتشر شود اعتبار رسانه‌اي مخدوش مي‌شود لذا داشتن انسجام پيام بسيار موثر است بايد روح مشتركي بر رسانه ملي حاكم باشد و همه برنامه ها از طنز تا جدي از آن تبعيت كنند در اين ميان گفت‌وگوهاي درون سازماني و برگزاري جلسات در معاونت‌ها و شبكه‌ها نيز در اين انسجام و چرخش دانش بسيار موثر است.

 موج‌آفريني‌هاي بزرگ و همراه سازي مخاطبان

 دكتر عسكري با اشاره به ضرورت برنامه ريزي براي افزايش همگرايي ملي اظهار داشت: در ايجاد موج‌آفريني هاي بزرگ هيچ نهادي مانند رسانه ملي اثر گذار نيست و ما بايد از آرايش رسانه‌اي بزرگمان استفاده كنيم. بايد موضوعات جديدي كه استعداد موج‌آفريني ملي دارد احصا و براي تحقق آن برنامه ريزي شود.

 وظايف حوزه هاي سياست‌گذار

 رئيس سازمان در بخش ديگري از سخنانش با تشريح وظايف حوزه‌هاي سياست گذار در رسانه ملي گفت: يكي از مهم ترين وظايف مركز پژوهش و سنجش و دانشگاه صداوسيما استخراج نظريه الگوهاي بومي و كارآمد براي مهندسي و مديريت پيام به ويژه در حوزه مخاطب محوري است. براي اينكه به نظريه پردازي بومي برسيم بايد به انسان شناسي اسلامي توجه داشته باشيم و سندي براي تحقق اين موضوع تدوين كنيم.

 رئيس سازمان صداوسيما ضرورت بررسي و احصاي اولويت‌هاي مورد نياز مخاطبان برمبناي منويات رهبري، نيازسنجي و افكارسنجي گروه هاي مختلف براي استخراج سياست ها و راهبردهاي برنامه سازي و ابلاغ آن‌ها به واحدهاي برنامه ساز، ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي استفاده و بهره برداري نظام مند از نظرسنجي‌هاي مراكز تحقيقاتي را از ديگر وظايف حوزه‌هاي سياست گذار صداوسيما برشمرد.

 توانمندسازي مديران و كارشناسان رسانه ملي به فن‌آوري مهندسي و مديريت پيام به منظور افزايش ميزان مخاطبان، تربيت و به كارگيري نويسندگان تهيه كنندگان كارگردانان با بهره گيري از سيستم آموزشي، تغيير پارادايم به رسانه توسعه محور، پيشرفت مدار و خدمت محور، استفاده از داده‌ها و تبديل اطلاعات به تحليل‌هاي منتج به برنامه سازي، افزايش خبر و نگهداشت مخاطب با رسانه‌هاي نوين به عنوان رسانه‌هاي مكمل و لزوم طيف‌بندي براي انتشار پيام‌ها از فضاي برودبند به دنياي برودكست و افزايش نفوذ برودكست با برودبند از ديگر محورهايي بود كه رئيس رسانه ملي توجه به آن را از وظايف حوزه‌هاي سياست گذار  در صداوسيما دانست. وي در ادامه به بر شمردن تكاليف برنامه سازان صداوسيما براي تحقق موضوع مخاطب محوري در رسانه پرداخت.

 دكتر عسكري رعايت تناسب برنامه‌ها با هويت و مأموريت شبكه ها و مخاطبان هدفشان، توجه هوشمندانه به ميل، نياز و مصلحت مخاطب، انتخاب ساختار صحيح برنامه سازي متناسب با ذائقه مخاطب، توجه به سرعت، دقت و صحت در اخبار، ارائه پيام به صورت هوشمندانه، لزوم افزايش ضرب آهنگ برنامه‌ها و ارائه هوشمندانه پيام در خلال تبليغات و استفاده حداكثري از توانمندي رسانه‌هاي مكمل در تعامل با مخاطب را از مهم ترين تكاليف برنامه سازان در اين خصوص دانست.

 رئيس رسانه ملي با اشاره به  ضريب نفوذ شبكه هاي استاني كه به صورت 24 ساعته فعاليت دارند بر لزوم حمايت و توجه ويژه به اين شبكه ها تاكيد كرد .

  وي بر استفاده موثر از منابع آرشيوي با توجه به آرشيو غني سازمان تاكيد كرد و گفت: . بايد قوانين بهره‌مندي برنامه‌ها از منابع آرشيوي تغيير كند.

 دكتر علي عسكري درپايان  با بيان اينكه ما بايد مطابق برنامه  پنج ساله اي كه براي سازمان تدوين شده پيش رويم  از برنامه سازان خواست كه هر ماه گزارش‌هاي يكماهه عملكردشان را ارائه دهند تا گزارش كامل عملكرد يك‌ماهه تمام بخش‌هاي سازمان در معاونت پژوهش برنامه‌ريزي و نظارت تجميع و تدوين و  لحظه به لحظه  با نقشه اصلي 5 ساله تطبيق داده شود. رئيس سازمان همچنين به برنامه سازان، مجريان و گويندگان رسانه ملي توصيه كرد كه در تمام برنامه ها زبان فارسي را پاس بدارند و از به كاربردن واژه‌هاي بيگانه پرهيز كنند.

  دكتر عسكري همچنين مجريان و گويندگان برنامه هاي زنده را آبروي سازمان‌ برشمرد و بر تشكيل اتاق‌هاي انديشه ورزي به منظور آمادگي آن‌ها براي حضور در برنامه‌ها تاكيد كرد.

 

اجراي 16 سند بالادستي براي ساماندهي فضاي مجازي

 دبير شوراي عالي فضاي مجازي در دومين بخش از چهارمين منشور رسانه  با تاكيد بر اهميت ساماندهي فضاي مجازي در كشور ، گفت : براي ساماندهي اين فضا 16 سند بالادستي در حال تهيه و اجراست.

  ابوالحسن فيروزآبادي  رئيس مركز ملي فضاي مجازي افزود : تدوين و تصويب الزامات شبكه ملي اطلاعات از جمله اين اسناد است كه اجراي آن با پيچيدگي هاي فراوان در حال پيگيري است.

 دبير شوراي عالي فضاي مجازي  گفت : شوراي عالي فضاي مجازي قرارگاه فرماندهي براي هم افزايي و سياسگذاري كلان در فضاي مجازي است كه هدف آن بهره گيري مناسب از اين امكان و  توجه به فرصت ها و تهديدهاي فضاي مجازي است .

 فيروزآبادي ؛ ساماندهي پيام رسان ها ، تدوين و اجراي نظام نامه مقابله با حوادث فضاي مجازي و برنامه ملي بازي هاي رايانه اي را از ديگر اسناد در حال اجرا در شوراي عالي فضاي مجازي بيان كرد.

 رئيس مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به اهميت توجه به توسعه كسب و كار و اقتصاد فضاي مجازي ، گفت : اقتصادي مبتني بر فناوري اطلاعات در ايران بايد به 38 ميليارد تومان برسد اما امروز اين رقم 15 ميليارد تومان و بسيار اندك و بخشي از آن صرفا فعاليت اپراتورهاست.

 فيروزآبادي با انتقاد از انحصار پيام رسان هاي خارجي در ايران گفت : بايد پيام رسان هاي بومي و ايراني جايگزين پيام رسان هاي خارجي شوند.

 دبير شوراي عالي فضاي مجازي همچنين با اشاره به اينكه متاسفانه بخش عمده سخت افزار و نرم افزارهاي فضاي مجازي در انحصار نظام سلطه قرار دارد تاكيد كرد : خودكفايي و بهره گيري از موتور جستجوگر بومي ، رايان نامه بومي ( ايميل ) ، دستگاههاي ارتباطي و پيام رسان هاي بومي از اولويت هاي ماست .

پیوستها

تاریخ انتشار: چهارشنبه 9 اسفند 1396