یوگا اهمیت یوگا در زندگی
یوگا اثرات بسیار مثبتی بر جسم و روح دارد.

یوگا و انعطاف پذیری

برخی افراد تصور می کنند که یوگا شبیه ژیمناستیک است و چون آنها مسن و دارای اندام نامتناسب و یا عضلات خشک هستند، نمی توانند تمرینات یوگا را انجام دهند. اما حقیقت این است که شما هرگز برای بهبود انعطاف پذیری بدن پیر نیستید.برخی تمرینات یوگا با کشش مناسب عضله همراه هستند. این تمرینات موجب آزاد شدن اسید لاکتیک تولید شده در عضلات می شوند و سبب خشکی، فشار، درد و خستگی می گردند. همچنین یوگا حرکات مفاصل را افزایش داده و موجب افزایش لغزندگی مفاصل و بهبود حرکات بدن می شود. یوگا تنها عضلات را تقویت نمی کند بلکه موجب قوی شدن همه بافت های نرم بدن از جمله رباط ها، تاندون ها و بافت های اطراف ماهیچه می شود. صرف نظر از سطح تمرینات، فواید این ورزش در مدت کوتاهی پدیدار می شود. در یک مطالعه مشخص شد که بعد از 8 هفته از شروع تمرینات 35 درصد بهبودی در انعطاف پذیری تنه و شانه ها مشاهده می شود.

یوگا و قدرت

برخی تمرینات یوگا قدرتی بوده و به بهبود توانایی عضلات کمک می کنند. حرکات ایستاده موجب افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می شوند.

یوگا به بهبود حالت بدن کمک می کند

با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، حالت بدن بهتر می شود. یکی دیگر از مزایای یوگا افزایش آگاهی بدن است. به این معنی که در صورت خمیده شدن و قوز کردن، شما سریع متوجه حالت بدن شده و آن را اصلاح می کنید.

یوگا تنفس را بهبود می بخشد

به دلیل تنفس عمیق در حین تمرینات یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش افزایش می یابد، اثرات آدرنالین (هورمون استرس) خنثی می شود و در نتیجه موجب  تمدد اعصاب وریلکسیشن می گردد. اما یوگا شامل تمرینات هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری نیست.

یوگا یعنی کاهش استرس و افزایش آرامش

حتی پس از اولین جلسه کلاس یوگا، شما قادرید کم شدن استرس را حس کنید. برخی تمرینات یوگا شامل تکنیک های مدیتیشن است که موجب تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف صدای ذهن که معمولا به دلیل استرس ایجاد می شود، می گردد. خصوصیت ضد استرس یوگا یک پاسخ بیوشیمیایی است. کاهش کاتکول آمین ها (هورمون هایی که در پاسخ به استرس و توسط غدد آدرنال یا فوق کلیوی تولید می شوند) و کاهش سطح واسطه های عصبی از جمله دوپامین، نور اپی نفرین و اپی نفرین در نتیجه تمرینات یوگا ، موجب احساس آرامش می شود. در برخی تحقیقات به ارتباط بین یوگا و افزایش هورمون اکسی توسین اشاره شده است. این هورمون به نام هورمون اعتماد وارتباط مشهور است وموجب افزایش آرامش و بهبود ارتباط با دیگران می شود.

یوگا، تمرکز و خلق وخو

بهبود توانایی  تمرکز و خلق وخو از مزایای یوگا به شمار می رود. افرادی که یوگا کار می کنند اغلب خوشحال به نظر می رسند و تمرکز ذهنی خوبی دارند. در تحقیقات اخیر،  اثرات یوگا بر افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این اثرات مثبت به دلیل افزایش سطح اکسیژن مغز در نتیجه تمرینات یوگا است.

فواید یوگا برای قلب

یوگا موجب کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب می شود که برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بیماری های قلبی- عروقی و سکته یک اثر درمانی به شمار می رود. در مطالعات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده است که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و همچنین تقویت سیستم ایمنی می شود.

اثرات یوگا بر بیماری ها

اثرات درمانی یوگا به خوبی مشخص شده اند. این ورزش موجب بهبود بیماری های مزمن از جمله آسم، کمر درد، التهاب مفاصل، بی خوابی و MS می شود.

سایر مزایای یوگا

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن روند پیری، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط و ارتقای سطح انرژی دارد.

 

تمرین یوگا شامل مجموعه‌ای از حرکات است که برای مدتی باید حفظ شوند. پس از گذشت چند جلسه متوجه خواهید شد انجام حرکات برای شما ساده‌تر شده و قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری‌تان بالاتر رفته است. حالا می‌توانید به سراغ حرکات جدیدتر بروید. یوگا علاوه بر درمان بسیاری از دردها در سنین بالا می‌تواند کشش و انعطاف‌پذیری کافی برای بدنتان را فراهم کند. حفظ انعطاف بدن باعث می‌شود در سال‌های بعد سالم تر بمانید.

 

قدرت و حجم ماهیچه

 

از آنجایی که یوگا انعطاف‌پذیری بدن را بالا می‌برد می‌تواند قدرت ماهیچه‌های شما را زیاد کند. یوگا با حرکات مختلف خود و کنترل بدن ما را قوی تر می‌کند. از همه مهم تر در یوگا ماهیچه‌هایی درگیر می‌شوند که در کارهای روزانه زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.

 

تعادل

 

همه‌ی ما نه تنها باید تمرینات قدرتی انجام دهیم بلکه باید برای افزایش انعطاف‌پذیری خود نیز تمرین کنیم. یوگا شامل انواع مختلفی از تمرین‌هاست، از جمله ورزش‌های حفظ تعادل که می‌تواند تمرین‌های لازم برای تعادل ما را فراهم کند.

 

کاهش وزن

 

بیشتر دانشمندان بر این اصل توافق دارند که رسیدن به یک وزن مناسب و حفظ آن نیازمند رژیم غذایی مناسب و تغییراتی در سبک زندگی است، مانند فعالیت‌های فیزیکی. یوگا برای تمامی افراد در هر وزن و سایزی مناسب است و به کاهش وزن و حفظ وزن سالم و مناسب کمک می‌کند.

 

سم زدایی

 

یوگا بدن را  سم زدایی می‌کند زیرا بسیاری از حرکات آن موجب تحریک گردش خون به اعضای مختلف بدن می‌شود و به طرز موثری به بدن کمک می‌کند تا سموم را دفع نماید. یوگا روی تکنیک های تنفسی تاکید دارد که باعث افزایش اکسیژن‌رسانی به بدن خواهد شد.

 

کاهش استرس

 

یوگا به ما یاد می‌دهد در لحظه باشیم و روی خودمان و تنفسمان تمرکز کنیم. این تمرین باعث می‌شود فرد بتواند موقعیت فعلی خود را کنترل کرده و در مورد چیزهایی که هیچ کنترلی روی آن ندارد فکر نکرده و به آرامش ذهنی برسد.

 

آگاهی از خود

 

تمرین منظم یوگا باعث می‌شود فرد بتواند مشکلاتی که در درون او رخ داده است را بازگو کند. برای مثال برخی افراد تجربه‌ی دردی را  دارند و متوجه می‌شوند با یک حالت خاص درد آن‌ها تسکین یافته و بر ناامیدی خود غلبه می‌یابند.

 

 

تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 مرداد 1397