معرفی کتاب نویسندگی برای شنیدن: متونی برای تمرین، قواعد و روش‌ها
یکی از مهمترین اهداف اصلی رسانه­ جذب و نگهداشت مخاطب و به دنبال آن انتقال مفاهیم و مطالب مورد نظر به شیوه‌ای قابل فهم است. برای نیل بدین هدف بی­ گمان نوشتن و تهیه متن اهمیتی بسیار می­ یابد؛ چرا که اطلاعات بر مبنای متن به مخاطب ارائه می­­شود و کتاب «نویسندگی برای شنیدن» چنین رویکردی دارد.

نویسندگی برای شنیدن، تالیف «اشتفان واختل» (نویسنده آلمانی و مدرس ژورنالیسم )، ترجمه «محمد اخگری» و ویراستاری آن را «سیاوش پیریایی» انجام داده است. این کتاب به عنوان یکی از منابع درسی برای «سبک شناسی و مبانی نویسندگی» در گروه «رادیو» دانشگاه صداوسیما تدریس می شده که با استقبال دانشجویان ضمن به روزآوری، توسط انتشارات دانشگاه صداوسیما تجدید چاپ شده است.

این کتاب منبع خوبی برای تهیه کنندگان، کارگردانان و نویسندگان متون رادیویی و تلویزیونی است. در ادامه خلاصه ای از این کتاب برای استفاده همکاران درج می شود.

این کتاب در پنج فصل به چگونگی نوشتن برای رسانه‌های شنیداری به ویژه رادیو در عصر رسانه­ های نو می ­پردازد. ازدیدگاه مؤلف، مطالبی که گفتاری نیست، تأکیدهای نادرستی را در کلام موجب می­ شود؛ از این رو تهیه متون جالب رادیویی باید قابل فهم، اقناع کننده و دارای اصول و مهارت­ های ویژه­ای باشد که فراگیری آن در محیط کار الزامی است. کتاب مقدمه کوتاهی و جذابی درباره نحوه دریافت و انباشت اطلاعات انسان ها و ... دارد و نتیجه می­گیرد که بهترین راه، انتقال بیشترین اطلاعات، در کمترین زمان نیست، بلکه رسیدن به ساختارهای قابل فهم برای شنیدن و ابداع روشی ایده ­ال برای پیوند دادن میان اطلاعات است.

 فصل اول به تفاوت «نوشتار گفته شده» (تفکر گفتاری) و «نوشته شده» (تفکر نوشتاری) می ­پردازد و نظریات مختلف درخصوص نوشتن، اشکال نوشتن، ساختاربندی متن، دستور زبان فن و خطابه و... در آن بررسی و تبیین می گردد.

فصل دوم با عنوان «قواعد وتوصیه ­ها»، مؤلف به مهمترین قواعد نحوه نوشتن برای گویندگی کردن را با مثال­های عینی و عملی تشریح می ­کند.

فصل سوم کتاب با عنوان «شکل ­های ساخت» به چگونگی جمع ­آوری مطالب، تنظیم کلام، تنظیم جداول، نحوه شروع کار لید، گرافیک و متن­های ویژه گویندگان پرداخته و رهنمودهای کلی آماده­ سازی متن برای پخش را ارائه می­کند.

 فصل چهارم کتاب با عنوان «نوشتن روشمند»، مؤلف، ضمن پراختن به روش­ های نویسندگی، چگونگی تمرین و آموزش، نقدها و استانداردها و... را با ذکر مثال ­های روشن تشریح و نحوه بازسازی متن به شیوه خطابی را تبیین می­ کند.

فصل پنجم  متن­های جذابی برای تمرین گویندگی، بازنویسی متن­ها برای گویندگی و نحوه تنظیم نهایی متن برای پخش از رادیو وجود داشته و نکته پایانی این کتاب به غفلت­ های احتمالی نویسندگان هنگام تنظیم متن اختصاص دارد.

منابع و مآخذ  حکایت از آن دارد که مؤلف از تازه ­ترین آثار علمی جهان در تالیف کتاب بهره برده است.

 

درباره مترجم:

کتاب نویسندگی برای شنیدن، ترجمه دکتر محمد اخگری، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و پژوهشگر و نویسنده حوزه رسانه و ادبیات است. آثار دیگر وی نیز شامل حدیث سرو و گل و لاله (قند فارسی از لاهور تا داکا)؛ کتاب شنیداری؛ ژورنالیسم رادیویی؛ رادیو در عصر دوم است.

 

همکاران محترم برای اطلاع از سایر انتشارات دانشگاه صداوسیما می­توانند به لینک زیر مراجعه کنند:

https://iribu.ac.ir/portal/viewpage/207

تاریخ انتشار: چهارشنبه 8 خرداد 1398