تصاویر جذاب با پیشرفت تکنولوژی
کارگاه آموزشی دوربین استودیویی Ikegami HDK 97A،برای اولین بار در سال 97، برای عناوین شغلی مهندس فنی، کمک مهندس و تکنسین صداوتصویر و تصویربردار در 2 نوبت در معاونت سیما (امور رپرتاژ) و مرکز مازندران و در مجموع برای 49 نفر، توسط اداره کل آموزش سازمان برگزار شده است. ارزشیابی­ های انجام شده، بیانگر رضایت 92 درصدی فراگیران از این کارگاه آموزشی بوده است. در این گزارش به بررسی بخش­های مختلف این کارگاه آموزشی پرداخته می ­شود.

 ضرورتوهدفبرگزاریکارگاه

    در اواخر دهه 1990، با شروع پخش تلویزیونی HDTV، دوربین‌های HD مناسب به منظور پوشش تصویری بهتر اخبار و برنامه‌های زنده و تولیدی معرفی شدند. سرعت پیشرفت تکنولوژی در این مقوله به گونه‌ای در حال افزایش است که ما هر روز شاهد رونمایی مدل‌های جدیدی از دوربین توسط کمپانی‌های مختلف هستیم. فناوري‌هاي جديد با تنوع و سرعت بسیار بالاتر نسبت به گذشته عرضه مي‌شوند كه نه مي‌توان از کنار آن‌ها گذشت و نه غافلانه با آن‌ها مواجه شد. این تکنولوژی‌ها زمانی‌که در عرصه رسانه تلويزيون ظهور مي‌كنند، نه‌تنها تكنيك را دچار تحول مي‌كنند كه محتوای برنامه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. هم‌اکنون با توجه به ورود بالاترین مدل دوربین‌های استودیویی و نصب در واحدهای سیار تلویزیونی و استودیوهای سازمان صداوسیما و لزوم آموزش جهت بهره‌برداری مناسب در چرخه HD/3G، همچنین استفاده از قابلیت‌های تنظیمات رنگ و نور به‌منظور برآورده کردن نیازهای برنامه‌های مهم روزانه نظیر حالا خورشید، برنده باش، خندوانه و...، اهمیت آموزش برای بهره‌برداری دقیق از آن‌ها بیش از پیش همیشه به چشم می‌آید.       

  مهم­ترینمباحثمطرحشدهدرکارگاه:

 1. استفاده صحیح و بهینه از انواع امکانات موجود RCP

 2. بررسی دقیق INFORMATION

 3. توانایی SETUP کردنCCU

 4. ایجاد تغییرات در FORMAT دوربین

 5. کاربری و روش‌های بهینه استفاده از VF

 6. تنظیم رنگ و نور و شیدینگ دقیق

 7. ایجاد تغییرات و تنظیمات GAMMA,KNEE,FLARE,MATRIX,DETAIL,…

 8. تنظیمات هم‌زمان با WFM

 9. توانایی در رفع ایرادات فنی ایجاد شده

  1. 10) HDR , WCG

 

دیدگاه مدرس کارگاه (مسعود مهدیه آرانی):

     به‌روزرسانی اطلاعات فنی فراگیران این کارگاه آموزشی در جهت ایجاد تصاویر با کیفیت بالاتر نسبت به گذشته در برنامه‌های تلویزیونی و همچنین ایجاد علاقه‌مندی برنامه‌سازان برای استفاده از این دوربین‌ها در تولیدات خود از دستاوردهای این کارگاه آموزشی است. در این کارگاه، فراگیران با گزینه­های منوی تنظیمات مربوط به این دوربین به‌صورت تئوری و عملی آشنا شده و همین امر تنظیم دقیق دوربین در واحدهای سیار تلویزیونی و استودیوها را در پی داشته و در نهایت منجر به بهتر شدن کیفیت تصاویر می‌شود.

     با توجه به علاقه‌مندی بالای فراگیران به موضوعات ارائه شده در این کارگاه آموزشی و همچنین با نگاهی به آینده تکنولوژی دوربین‌های استودیویی، استمرار برگزاری این کارگاه در تهران و مراکز استان‌ها ضروری است.

در ادامه به‌منظور بهره­مندی علاقه‌مندان حوزه تصویربرداری، یکی از مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی ارائه می­شود.

تکنیک‌های تنظیم روشنایی در دوربین‌های استودیویی نسل جدید

مسعود مهدیه آرانی

     یک تنظیم فنی مناسب برای تصویر، نیازمند دانایی علمی و تجربه عملیاتی به‌طور هم‌زمان است تا تصویری خوب ایجاد شود. فردی که به‌عنوان تنظیم‌کننده روشنایی دوربین معرفی می‌شود باید به چهار نکته اساسی توجه داشته باشد:

استفاده از تکنیک‌های تنظیم روشنایی در دوربین‌های استودیویی، ابتدا نیازمند آن است فردی که تنظیمات را انجام می‌دهد، به تکنیک‌های نورپردازی و تغییرات کلوین در درون استودیو و بیرون استودیو مسلط باشد. با توجه به ثبات منابع نوری در داخل استودیو و تغییرات گسترده کلوین در بیرون از استودیو، کار تنظیمات در بیرون از استودیو به مراتب پیچیده‌تر از داخل استودیو است. برای تنظیم روشنایی از اعمال تغییرات روی GAMMA,KNEE,FLAREE,... استفاده می‌شود. در روشنایی تصاویر، ازGAMMA برای ایجاد تغییرات روشنایی در کل تصویر، از KNEE برای ایجاد تغییرات در سطوح بالای دامنه روشنایی و از FLARE برای تصحیح شدت روشنایی‌های ناخواسته حاصل از خطای لنز استفاده می‌شود. در تاریکی تصاویر، از PEDESTAL برای ایجاد تغییرات سیاهی روی کل تصویر و از BLACKSTRECH برای ایجاد تغییرات در سطوح پایین دامنه روشنایی استفاده می‌شود که بسته به نوع نور محیط و سوژه مورد نظر، تنظیمات انجام می‌گیرد.

اما موضوع مهمی که در این نوع دوربین (Ikegami97) می‌تواند تا حد خیلی زیاد به کمک تنظیمات روشنایی و ایجاد تصاویر با کیفیت بیاید، استفاده از تکنیک HDR در آن است.

HDR (High Dynamic Range) یا گستره روشنایی بالا برای اولین بار به‌صورت ذاتی در این دوربین‌ها وجود دارد به‌طوری که جزئیات در نقاط بسیار روشن (Saturation) و نقاط بسیار تاریک (Darkness)را افزایش می‌دهد. دامنه روشنایی و تاریکی در طبیعت از10-6  nits(kndl/m2)برای نور ستارگان تا 109  nits برای خورشید است که در این میان چشم انسان قابلیت درک از 1 تا 105  nits را دارد.

تکنولوژی SDR(StandardDynamicRange) از 0.1 nits تا 100 nits را پوشش می‌دهد و در حال حاضر تکنولوژی HDR از 0.001 nits تا 1000 nits را در بر می‌گیرد. HDR تکنولوژی جدیدی نیست و سال‌هاست که در سینما و عکاسی استفاده می‌شود.

برای استفاده از تکنیک‌های تنظیم روشنایی، کافی است موارد مربوط به تغییرات روی روشنایی و رنگ را از هم تفکیک کنیم تا در لحظه، به اشتباه به‌جای یکدیگر استفاده نشود.

یک تنظیم روشنایی خوب، نیازمند تسلط کامل روی ویفورم است. مبنا و معیار دقیق اندازه‌گیری دامنه و شکل موج‌های ایجاد شده از روی ویفورم انجام می‌شود. بدین‌ترتیب، فردی که تنظیم فنی انجام می‌دهد، حتی بدون دیدن تصویر از روی نمایشگر و با توجه به ویفورم می‌تواند یک تصویر ایده‌آل ایجاد کند.

نمایشگری که نحوه تنظیمات از روی آن دیده می‌شود حتماً باید با نوع خروجی تصویر دوربین منطبق باشد، برای مثال باید مقدار گامای نمایشگر با گامای دوربین مطابقت داشته باشد و در تصاویر SDR کافی است از مشخصه BT.709 و در تصاویر HDR از مشخصه BT.2020 برای دیدن ماتریس رنگ تصاویر دوربین استفاده شود.

 

  معرفی منابع

     علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه بیش‌تر به منابع زیر مراجعه نمایند.

         1.         https://ikegami.de

         2.         ITU-R BT.2100, “Image parameter values for high dynamic range television for use in production and international programme exchange”, International

Telecommunication Union, Geneva, July 2017

         3.         ITU-R BT.2408, “Operational Practices in HDR television production”, InternationalTelecommunication Union, Geneva, October 2017

 

پیوستها

تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 بهمن 1397