این کارگاه آموزشی با هدف توانمندسازی فراگیران در ایدهپردازی و سوژهیابی خلاقانه برای تولید محتوای رسانهای و جذابیت در موضوع بر اساس نیاز مخاطب به منظور بهبود و رشد کیفی برنامهها و تولیدات خبری رسانه ملی در رقابت با رسانههای بیگانه در حال برگزاری است.
کارگاه آموزشی سوژه سازی و سوژهیابی خبر توسط آقای سید جواد ماهری از تاریخ 9/25 الی 98/9/26 به مدت 16 ساعت تدریس میشود و فراگیران آن (سردبیران، دبیران خبر، خبرنگاران و گزارشگران) از مراکز کرمان، فارس، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هستند.
فراگیران پس از پایان کارگاه آموزشی سوژه سازی و سوژهیابی خبر بایستی بتوانند سوژه ها را بر اساس پارامترهای (زمان، بیان، کیفیت و منابع) طبقه بندی کنند، ویژگی سوژه پرداز (اشراف اطلاعاتی، احساس قوی، نگرش طولی، دانش و دید جامعه شناسی، استقلال رای و ....) را با مثال تشریح کنند، فنون اقناع مخاطب (تبليغ، تلقين، تقليد، تصويرسازي، غفلت زدايي، آموزش و اطلاع رساني) را در سوژه یابی همراه با مثال توضیح دهند، یک سوژه خبری را با سناريو، پژوهش و اصل بازنمایی حرفه ای پردازش کنند، باید و نبایدهای گزینش سوژه را تحلیل کنند، ویژگیهای (15گانه) یک سوژه خبری را براساس شاخصهای حرفهایگری آماده و ارائه کنند و سوژه های خبری را بر مبنای فنون مدرن (یادگیری درعمل، شبیه سازی و ایفای نقش) به کار گیرند.