برگزاری کارگاه آموزشی متمرکز «تکنیک­های کاربردی نظارت و کنداکتورنویسی » در مجتمع آموزشی، فرهنگی و رفاهی زیباکنار
کارگاه آموزشی تکنیک­های کاربردی نظارت و کنداکتورنویسی با هدف توانمندسازی فراگیران در نظارت ساختاری و محتوایی برنامه­ ها و طراحی کنداکتور خلاقانه و متناسب با ابعاد بومی مراکز استان‌ها از تاریخ 97/8/22 تا 97/8/24 به مدت 24 ساعت در مرکز مجتمع آموزشی، فرهنگی و رفاهی زیباکنار در حال برگزاری می ­باشد.

در این کارگاه آموزشی تعداد 30 نفر از مدیران پخش مراکز استان‌ها حضور دارند و محتوای آموزشی آن در سه پودمان با عناوین: بایدها و نبایدهای نظارت، کنداکتورنویسی و ملاحظات محتوایی و کنداکتورنویسی و ملاحظات شکلی به ترتیب توسط آقای نعمتی‌پور و خانم‌ها: کاوه و ترکمندی تدریس می‌شود.

از وظایف اصلی مدیران پخش، اشراف کامل به مباحث کنداکتورنویسی است که انجام درست آن مهارت و تخصص بالایی را می‌طلبد، همچنین داشتن مهارت و تخصص لازم برای انجام نظارت ساختاری و محتوایی دقیق و درستی از برنامه ها و ارائه بازخوردهای تخصصی به برنامه ­سازان نیز از ویژگی‌های مهم فراگیران می‌باشد. بنابراین اهمیت ارتقای کنداکتور در جذب مخاطبین برنامه با توجه به رسانه­ های رقیب از موضوعات مورد بحث این کارگاه آموزشی است چرا که مدیران پخش باید ملاحظات شکلی و محتوایی را در تهیه کنداکتور مد نظر قرار داده و با توجه به ابعاد بومی مرکز خود، کنداکتور خلاقانه و قابل انعطافی تنظیم نمایند که اگر این کار به روش علمی و صحیح انجام نشود ریزش بیشمار مخاطبین رادیو را به همراه خواهد داشت.

 فراگیران در این کارگاه آموزشی با مباحثی نظیر: بایدها و نبایدهای نظارتی، بایدها و نبایدهای محتوایی (سیاسی، عقیدتی،دینی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی)، بایدها و نبایدهای ساختاری( کاربرد موسیقی، چیدمان برنامه و...)، بایدها و نبایدهای فنی(صداها، نویز، فاصله گوینده با میکروفن و...)، آشنایی با معنای لغوی و تعاریف عملیاتی واژگان مهم شاخص های کنداکتور نویسی، مروری بر اهداف و وظایف رادیوهای محلی، اهمیت ارتقای کیفیت کنداکتور در جذب مخاطبین با توجه به رسانه های رقیب، عوامل مؤثر در به کارگیری سبک های خلاقانه در طراحی کنداکتور، شیوه ­های کارآمد برای تعاملی ­تر کردن فضای عمومی کنداکتور، فنون مؤثر در بهره مندی از حداکثر ظرفیت مناسبت­ها، روزهای تعطیل و جمعه­ ها برای انتقال پیام و جذب مخاطبین بیشتر، معیارهای مطلوبیت پخش نشانه ایستگاهی در طول کنداکتور، شیوه ­های تبلیغ برنامه های پرمخاطب و چالش های پیرامون بهره مندی از آنها، اهمیت تغییرات کنداکتور به اقتضای تغییرات فصلی و پیشنهادهای کارشناسی، راهبردهای حرفه ای و هنری برای هم ­افزایی برنامه ها، مروری بر اهداف و وظایف رادیوهای محلی، آشنایی با حقوق رسانه ای ساکنان شهری و روستایی استان و شیوه های ایجاد حداکثر پوشش شهری و روستایی، رابطه بین محتوا و ساختار برنامه ها در طول کنداکتور با ضرب­ آهنگ طبیعی زندگی مردم استان، چگونگی و منابع نیازسنجی اطلاعاتی مخاطبین استان برای تهیه و پخش بسته های پیام، معیارهای مطلوبیت شاخص پخش آگهی خدمات عمومی در طول کنداکتور، جایگاه موسیقی بومی در کنداکتور و شیوه های به کارگیری آن، عوامل مؤثر در غنای محتوایی برنامه ها، ابعاد بومی سازی کنداکتور متناسب با عناصر بومی هر استان و جذابیت های مورد نظر مخاطبین استانی، معیارهای مطلوبیت شاخص کمیت و کیفیت بخش های خبری و اطلاع‌رسانی استان، ویژگی‌های برنامه های شاخص و شایسته تکرار، فنون کارآمد برای انعطاف­ پذیری چیدمان کنداکتور، اصول و فنون عنوان­ گذاری برنامه ­ها در رادیوهای محلی، معیارهای ایجاد تنوع ساختاری در طول کنداکتور، اهمیت انضباط کنداکتور در ارائه اطلاعات و تطابق مندرجات کنداکتور با آنتن، عوامل مؤثر در تکرار یک برنامه به طور روزانه یا هفتگی، اهداف و اهمیت توازن کمی بین برنامه های تکراری، تأمینی و آرشیوی با برنامه­ های مرکز، شیوه­ های مؤثر برای پیوند بین برنامه ها، بررسی شکلی کنداکتورها و استفاده از فضا، علایم، خطوط، حروف استاندارد و اهمیت هر کدام از آنها، بررسی طرح مهم­ترین اشکالات و مسائل موجود در کنداکتورهای طراحی شده و چیدمان ­سازی و اهمیت آن (چیدمان پخش، بازپخش ، فاصله گذاری و....) آشنا می­ شوند.

 

پیوستها

تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آبان 1397