مدیر طراحی آموزشی؛ از فرآیند شناسایی نیازهای آموزشی و تدوین تقویم آموزشی سال 1398 می‌گوید
آموزش‌های ضمن خدمت در سازمان همچنان مهم هستند. نیره رضایی مطلق

      با توجه به اين كه رشد سريع فناوری، تغييرات و تأثيرات عميقی در حوزه ­های مختلف به ویژه در برنامه­ سازی به همراه داشته است، لزوم برنامه ریزی و ارائه آموزش­های حین خدمت بیش از پیش مشخص و معلوم می­شود. بر این اساس، اداره کل آموزش سازمان تلاش دارد با برگزاری دوره­ های آموزشی تخصصی در حوزه­ های تلویزیون، رادیو، خبر، فنی، ستادی، فضای مجازی، بین­ الملل، کارکنان سازمان را در هر سطحی از سطوح سازمانی به آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارت­ های جدید تشویق کند. به منظور حضور موثرتر همکاران سازمان در برنامه­ های آموزشی زیر‌ساخت‌های انگیزشی (شامل تدوین نظام جدید آموزش و قوانین و آیین‌نامه‌های آموزشی) بیش از 2سال است که تهیه و به معاونت برنامه‌ریزی پیشنهاد شده که متاسفانه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته ‌است. در آغاز سال جدید و آغاز دوره‌های آموزشی با صدیقه­ سادات معین­ زاده­ مدیر طراحی آموزشی اداره کل آموزش درباره تقویم آموزشی سال 98 گفت‌وگو کرده‌ایم. تقویم آموزشی با هم‌فکری و همکاری مدیران، مسئولان و کارشناسان آموزش همه معاونت­ ها در تهران و مراکز استان­ها و با بهره‌گیری از 300 تن از کارشناسان محتوایی و آموزشی طی صدها ساعت فعالیت مبتنی بر الگوهای نیازسنجی آموزشی تهیه شده ‌است.

     مدیر طراحی آموزشی اداره کل آموزش با اشاره به اهمیت تهیه این تقویم آموزشی می­گوید: این تقویم بی‌تردید می‌تواند به پیشبرد بهتر مأموریت­های سازمان با افزایش توانمندی دانشی و مهارتی همکاران کمک کند.

     وی با پراهمیت خواندن بحث نیازسنجی تقویم آموزشی سازمان، تاکید می­کند: برای تدوین مناسب تقویم آموزشی تلاش شد با تکیه بر نقاط قوت و ضعف دوره­ های گذشته، نیازهای آموزشی جدید را برآورد کنیم تا با شناسایی منابع درون و برون سازمانی، برنامه­ های آموزشی مفید و مناسب را ارائه نماییم.

     ایشان با اشاره به اهمیت گزارش­های ارزیابی، نظارتی و کیفی اخذ شده از بخش­ ها و واحدهای مختلف نظارت و ارزیابی سازمان تاکید کرد اخذ این گزارش‌ها در کنار تشکیل جلسات خبرگی با کارشناسان حوزه­ های مختلف و همچنین بررسی گزارش‌های نظارتی کارشناسان و مدیران آموزش که با حضور در کلاس­ها به طور مستمر آنها را پایش می‌کنند کمک کرد تا با این ورودی های مختلف، شناسایی نیازها و سپس قرارگیری آنها در فرآیندهای تحلیل شغل و حل مسئله با هدف پاسخ گویی به دغدغه سازمانی و رفع مشکلات عملکردی، تلاش می شود تا آموزش‌هایی که می تواند این مشکلات را مرتفع کند، احصا شود.

     به کارگیری این روش‌های علمی، دقت در احصای دوره‌های آموزشی را صد چندان کرده است. در تقویم حاضر، تقریبا بسیاری از دوره­ های مورد نیاز بخش­های مختلف سازمان پیش بینی شده است و همه معاونت­ ها و واحدهای سازمانی دوره ­های آموزشی مورد نیاز خود را در تقویم خواهند دید.

     وی با تاکید بر اهمیت شناسایی نیازها و استدلال به کارگیری روش نیازسنجی، افزود: می­توان بر اساس سه مدل شغل، شاغل و سازمان نیازسنجی کرد. اینکه این شغل چه اقتضائاتی دارد، افراد باید چه آموزش هایی را بگذرانند و یا سازمان اکنون نیاز به چه مشاغلی دارد مدل ما را تعریف می کند. برای پیاده‌سازی این روش‌ها، کارشناسان آموزش اداره کل آموزش و معاونت­ هایی که دارای ساختار مدیریت آموزش هستند. طی4 ماه روش حل مسئله را آموزش دیده تا بتوانند مرحله به مرحله و به طور کامل در اجرای نیازسنجی از آن بهره گیرند.

    معین­ زاده با اشاره به برنامه راهبردی 5 ساله آموزش تاکید می‌کند: ما با تدوین برنامه راهبردی آموزش سعی کردیم در تدوین و طراحی تقویم آموزشی این برنامه را مدنظر قرار دهیم.

     مدیر طراحی آموزشی تصریح می­کند: معمولا از نیمه هر سال اقدام به طراحی تقویم سال بعد می­کنیم و این طراحی مبتنی بر تحلیل ­هایی است که از گزارش­ها اخذ می شود. این   تحلیل هاست که به ما می­گوید که تقویم را بر اساس کدام مدل و الگوی نیازسنجی طراحی کنیم.

    ایشان با اشاره به ادغام و غنی سازی برخی از مشاغل در یک سال اخیر متذکر می­شود: با توجه به تغییرات فناوری روز، ورود فضای مجازی و حضور شبکه ­های اجتماعی و... برخی مشاغل حذف، ادغام و اضافه شدند که بر این اساس مشاغل سازمانی به 53 شغل تقلیل یافته و در تدوین تقویم به این مهم توجه شده است.

     مدیر طراحی آموزشی در ادامه فرآیند نهایی­ سازی تقویم آموزشی تاکید می­کند: اولویت­ بندی نیازهای آموزشی مرحله بعدی بود که بعد از شناسایی نیازها، انجام و در تقویم گنجانده شد که متناسب با سیاست گذاری­ ها، مأموریت­ ها و اهداف هر معاونت متفاوت است.

     وی با اشاره به جدول آماری تقویم آموزشی بر اساس تفکیک گروه­ های شغلی در خصوص تنوع دوره­ ها می­گوید: مشاغل تلویزیونی با 48 عنوان، رادیویی با 30 عنوان، خبری با 25 عنوان، فنی و مهندسی با 114 عنوان، فضای مجازی با 28 عنوان، ستادی  با 89 عنوان، آموزش ­های بین المللی با 6 عنوان، آزمون­ های تخصصی با 6 عنوان، و آموزش­ های اولویت دوم با 99 عنوان در سال 98 طراحی شده است و در مجموع به لحاظ تکثر، حدود 1000دوره آموزشی را شامل می­ شود که در صورت تأمین بودجه لازم حدود 20000 نفر تحت آموزش­ ها قرار خواهند گرفت.

     ایشان در پایان برگزاری آزمون ­های زبان عربی، انگلیسی و فارسی را از مهمترین وظایف اداره کل برشمردند و برگزاری دوره ­های آموزشی بین ­المللی پیش بینی شده در تقویم برای مشاغل فنی، خبری و تولیدی را ضروری قلمداد کردند.

پیوستها

تاریخ انتشار: یکشنبه 29 اردیبهشت 1398